Monday 1 November 2010

Hur man säljer sig själv och sin produkt - Föredrag av Malin Hammar


Jag var på en föreläsning i torsdags där Malin Hammar talade om hur man säljer sig själv och sin produkt bättre. Föreläsningen anordnades av Framgångsrika Relationer. Som ni säkert kommer ihåg, var Malin gäst hos oss på BNI World Trade Center.

Malin har bott utomlands i trettio år. Under den tiden har hon varit marknads- och försäljningschef på femstjärniga hotell. Hon har hanterat arrangemang vid statsbesök, bland annat för det svenska kungaparet.

Malin talade om konsten att vinna förtroende och vikten av att uppfylla det man lovat, med massor av engagerande exempel från hennes egen erfarenhet.

Hon pratade bland annat om hur viktigt det är att våga vara osvensk nog att beskriva sig själv som duktig när man söker jobb, eller säljer till kunder. Om man inte själv säger att man är duktig och vad man är duktig på, så lär ingen annan tro att man är det.

Malin pratade också om fyra huvudtyper av försäljare, vilken typ av försäljare man bör försöka vara i olika lägen och vad man bör undvika att göra.

Jag tänker inte återberätta Malins föredrag här, för Malin berättar naturligtvis sin egen historia mycket bättre själv. Gå på ett av hennes föredrag själv istället. Det blir nog gott om tillfällen framöver. Jag lärde mig en hel del och hade väldigt trevligt.

Jag hade flera skäl att vara med på Malins föreläsning. Jag är förstås intresserad av att lära mig sälja mina egna tjänster bättre, men jag är också intresserad av föreläsningsteknik.

Malin föreläser med massor av energi, något som publiken uppskattade och något som jag själv försöker ta till mig. Att hålla publikens intresse uppe i en timme eller mer kräver både planering och massor av övning. Efter sitt besök hos oss på BNI WTC, berättade Malin för mig att hon övar minst en timme varje dag. Det märks också på Malins föredrag att det ligger mycket arbete bakom. Det krävs en hel del för att man skall vara avslappnad och naturlig inför publik.


Mot slutet av föredraget blev det en stund med frågor och kommentarer från publiken. Det blev ett engagerat samtal, bland annat om det här med hur mycket man skall öppna upp om sig själv när man bygger en affärsrelation.

Naturligtvis varierar det mycket beroende på omständigheter, men det är ingen tvekan om att Malin har rätt, kan vi öppna upp och bjuda lite mer på oss själva, så kan vi också bygga bättre relationer och därmed också göra fler och bättre affärer.

Jag fick ut mycket av föredraget och kommer definitivt att hålla utkik efter fler föredrag av Malin.

Det är också värt att säga några ord om Framgångsrika Relationers mingel. Vi som kom till föredraget fick tillfälle att prata med varandra både före och efter Malins föredrag. Jag träffade flera intressanta och trevliga människor, inklusive några som delar mitt intresse för management.

Det är definitivt värt att besöka fler av FRs föredragskvällar. De två föredrag jag varit på hittills har båda varit intressanta, och minglen är ett utmärkt sätt att komma ut och träffa fler människor.

No comments:

Post a Comment