Saturday 27 November 2010

6 minuter om 90 minuter: Tempo! vision till verklighet

Gör gärna handouts till dina presentationer. Det blir lättare för publiken att hänga med. Om de är intresserade av vad du säger, så kan de ta med sig sin handout. Har du tur visar de den för någon annan. 
Jag försöker göra presentationer som bryter av mot det vanliga. Den 23 november handlade min 6-minutare om en 90-minutare. Jag är ute på företag och andra organisationer och pratar om hur man kan göra arbete roligare, sänka stress och samtidigt göra företaget lönsammare. Jag vill gärna att mitt BNI-team, och andra team förstås, hjälper mig att nå ut.

Om man gräver lite i varför många företag idag har problem med dålig lönsamhet, mycket stress och låg motivation bland både anställda och chefer, så visar det sig nämligen att det lättaste sättet att komma åt ett av de här problemen, är att samtidigt jobba med de två andra. De hänger ihop.

Första steget är att visa att det finns ett problem som måste lösas. Det gjorde jag genom att berätta om ett företag jag själv arbetade i som blev mindre lönsamt när vi förbättrade vår process för att utveckla programvara.

Det här kallas suboptimering och det är ett jätteproblem i hela vårt samhälle idag. Trots all kostnadseffektivisering så sjunker lönsamheten i många företag.

Det finns vetenskapliga bevis för att lönsamheten ofta sjunker på grund av kostnadseffektivisering, men det är tyvärr inte så känt. Därför lägger jag en hel del krut på att visa hur kostnadseffektivisering kan torpedera lönsamheten, och ofta gör det.

Vad hände egentligen den 5 oktober 1841? Något som fått konsekvenser som än idag gör företag onödigt tråkiga och stressiga, sänker deras lönsamhet och gör dem känsliga för lågkonjunkturer? Bara de som ser hela föredraget får veta.
Jag talar också om varför vi gör saker som sänker lönsamhet och samtidigt skapar stress och sänker motivation. Mycket av det har historiska orsaker. Vi gör saker i våra företag idag som en gång var briljanta lösningar på allvarliga problem. Haken är att lösningarna löser problem som var vanliga på 1850-talet, men som ofta inte ens existerar längre.

Idag är problemet att vi fortsätter att använda lösningar som inte längre fyller någon funktion, bara av gammal vana. Våra föräldrar gjorde det, och deras föräldrar, så vi fortsätter. Tyvärr får vi på grund av det företag som är ytterst känsliga för lågkonjunktur, har svårt att konkurrera inom områden där det är snabba förändringar, och som ofta är tråkiga och stressiga.

factor10 är ett företag här i Göteborg som lyckats översätta sina värderingar om samarbete till design. Lägg märke till den ovanliga formen på skrivbordet. Du får veta mycket mer om hur man konsekvent bygger starkare, roligare organisationer i Tempo: Vision till verklighet.
Så pratar jag om vägar ut ur dilemmat. Det går till exempel att designa organisationer så att vi är väl motiverade att arbeta i dem. När man gör det, visar det sig att samma saker som vi gör för att öka motivationen har två andra intressanta effekter: De gör det möjligt att skapa effektivare processer, och de gör organisationen som helhet mycket tåligare för yttre problem, som till exempel konjunktursvängningar.


Jag fokuserar på historier med människor. Bilden här ovan beskriver ett verkligt projekt där jag designade en lösning på ett produktivitetsproblem.

Det blir ju en snygg graf, men varför är det här så viktigt? Jo, för att det är en historia om människor. Det här hände under lågkonjunkturen. Utan kunskapslyftet hade företaget varit tvunget att säga upp ganska många anställda. Nu klarade man sig. Det var många som gjorde ett fantastiskt jobb i det här projektet, men jag är väldigt stolt över att vara den som bidrog med kunskapslyftet och över att jag kunde visa praktiskt hur man skulle dra nytta av kunskaperna.

I 6-minutaren beskrev jag problemen. Så talade jag om att det finns lösningar. Jag berättade också att det finns företag som använder dessa lösningar idag. Däremot berättade jag inga detaljer om vad lösningarna är. Det sparar jag till 90-minutaren. Det gäller att försöka väcka intresse, och se till att det bara finns ett sätt att tillfredställa nyfikenheten, nämligen att titta på hela presentationen.

Du kan använda samma grundidé i dina presentationer på BNI: Berätta en historia, men berätta inte för mycket. Du vill ju att de som hör dig skall göra något, så visa dem varför deras nuvarande situation inte är bra. Visa sedan en utväg, men ge bara en glimt till publiken.

Presentationer handlar om att berätta historier. Tag chansen att berätta vad andra tycker om det du gör.
Glöm inte tala om att du är duktig! Bästa sättet att göra det är med exempel.

I den stora 90-minuterspresentationen ber jag någon ur publiken komma upp på scen och utföra ett arbete på ett sätt som liknar det vi normalt jobbar med. Sedan får samma person göra samma arbete på ett lite annorlunda sätt, och bums går jobbet 3-4 gånger fortare. Samtidigt minskar risken för fel.

Alla i publiken kan se med egna ögon att det går att få högre produktivitet och bättre kvalitet, samtidigt som den som jobbar kan ta det lugnare och utför jobbet på ett roligare sätt.

I 6-minutaren använde jag en lite annorlunda metod: I min handout har jag med kommentarer om andra presentationer jag hållit. Jag samlar på kommentarer om mitt arbete och har förstås också en samling skriftliga kommentarer och rekommendationer från människor jag arbetat med genom åren. Det är bokstavligen guld värt att kunna plocka fram dem när det behövs.

Om du vill att jag skall komma till ditt företag och presentera, hör av dig. Jag vill också gärna hålla föredraget på skolor, myndigheter, för politiska partier och andra som är intresserade.

No comments:

Post a Comment